copyright Sofie Hendrickx

Houthalen, 4 november. JBC kreeg vandaag een grote collectie ‘schone’ T-shirts van de ngo Wereldsolidariteit cadeau. Ter afronding van de campagne “Wij willen schone kleren“, waarbij 13.278 consumenten Belgische kledingbedrijven om schone kleren (dwz gemaakt in goede arbeidsomstandigheden) vragen. De directie van JBC legde uit welke stappen zij al zetten. JBC zet zich  in voor veiligere fabrieken in Bangladesh, recent engageerde het bedrijf een speciale verantwoordelijke voor ‘duurzaam ondernemen’. Zij had vandaag al meteen een primeur in petto: JBC wordt lid van Fair Wear Foundation, een onafhankelijke controleorganisatie rond arbeidsomstandigheden. Dit was dé cruciale eis van de campagne.

Meer dan 13.000
Wereldsolidariteit verzamelde op 3 maanden tijd meer dan 13.000 handtekeningen en kledinglabels op 500 T-shirts en 12 megagrote T-shirts als steun aan de campagne. De kledingketen Bel&Bo kreeg eerder al bezoek van de campagnevoerders. Toen kondigde de directie van het West-Vlaamse  bedrijf aan dat ze in november lid zullen worden van de Fair Wear Foundation.

copyright Sofie Hendrickx

JBC kiest voor duurzaamheid
Griet Cattaert, de nieuwe CSR-manager van JBC: “Wij zijn al verschillenden jaren bezig met een duurzaamheidsverhaal. We hebben een gedragscode, laten al jaren onafhankelijke audits doen en hebben als enige Belgische retailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord ondertekend.  Onze directie en medewerkers zijn rechtstreeks betrokken bij aankopen in China en Bangladesh, waar we duurzame relaties met onze leveranciers hebben: zo werken wij in China al 15 jaar met bepaalde bedrijven. We gaan nu verder op die weg door lid te worden van de Fair Wear Foundation.”

Andre Kiekens van Wereldsolidariteit: “Wij zijn opgetogen dat de constructieve gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gevoerd resulteren in dit goede nieuws. Want wij zijn medestanders.” Kiekens vervolgt: “Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een beter leven voor de mensen die onze kleren maken. Daarom dat we jullie een schone T-shirt cadeau doen, met het portret van een Bengaalse kledingarbeidster, naar een idee van theatermaakster Pascale Platel. Misschien een goed idee voor een toekomstige JBC-collectie?


Ramp
Op 24 april 2013 stortte het Rana Plazacomplex in Dhaka Bangladesh in, waarbij 1138 kledingarbeidsters om het leven kwamen en meer dan tweeduizend gewond raakten. Dit was de grootste ramp ooit in de kledingindustrie. Anderhalf jaar later hebben meer dan 170 modemerken het Bangladesh Veiligheidsakkoord ondertekend. Hierin engageren ze zich voor inspecties en renovaties van de fabrieken. Een belangrijke stap.

Macht van de consument

copyright Sofie Hendrickx

Tegen deze achtergrond voerden de ngo Wereldsolidariteit i.s.m. de vakbond LBC-NVK campagne onder het motto ‘Wij willen schone kleren’. Hiermee willen ze Belgische modebedrijven stimuleren om te werken aan veilige fabrieken en leefbare lonen voor de naaisters van onze kleren. En anderzijds consumenten aanmoedigen om schone kleren te kopen. Amin, voorzitter van de Bengaalse kledingvakbond NGWF, zegt het zo: “Wij produceren wat jullie consumeren en dus zijn we met elkaar verbonden. Wil je de werkomstandigheden verbeteren, dan blijf je best kleren ‘made in Bangladesh’  kopen en vragen stellen over de arbeidsomstandigheden in je favoriete winkel. Als consument heb je immers invloed, en die troef verspeel je als je onze kledij niet weer wil kopen”.

En andere Belgische bedrijven?
De campagne van Wereldsolidariteit richtte zich ook naar e5-mode, AS Adventure en C&A. Deze Belgische bedrijven kunnen de komende maanden ook bezoek verwachten. Wordt vervolgd.

Advertisements